1. Hvor meget skældes der egentlig ud?

 

• Småbørnsmødre forsøger hvert 3. til 9. minut at korrigere deres børns adfærd. I supermarkedet irettesætter eller straffer de børnene lidt over en gang i minuttet (McCord 1995, Rausch & Knutson 1991, Reid 1994).

• 50-60 % af skolebørnene i New York havde problemer med psykisk eller verbal mishandling fra deres lærere i skolen. Af dem udviklede 1-2 % PTSD (Post Traumatic Stress Disorder) med dertilhørende livslange psykiske lidelser(1) (Hyman 1995).

• Kun 4 % af en skoleårgang i Canada oplyser, at de ikke på nogen måde har oplevet psykisk mishandling eller forældres afvisning, straf osv.(2) (Solomon & Serres 1999).

• 30 % af en repræsentativ gruppe italienske unge har følt sig som ofre for sanktioner og nedværdigende behandling i hjemmet og 40 % i skolen på grund af læreres opførsel over for dem (Baldry & Winkel 2004).

• I Danmark har 86 % af 6.000 interviewede mødre til 3½-årige skældt deres børn ud inden for den sidste uge før interviewet.

 

Litteratur

Baldry, A.C. & Winkel, F.W. (2004) Mental and Physical Health of Italian Youngsters Directly and Indirectly Victimized at School and at Home. International Journal of Forensic Mental Health, 3(1): 77-91.

Berger, A.M., Knutson, J.F., Mehn, J.G. & Perkins, K.A. (1988) The Self-Report of Punitive Childhood Experiences of Young Adults and Adolescents. Child Abuse & Neclect, 12: 251-262.

Hyman, I.A. (1995) Corporal punishment, psychological maltreatment, violence, and punitivess in America: Research, advocacy, and public polity. Applied & Preventive Psychology, 4: 113-130.

McCord, J. (1996) Unintended Consequences of Punishment. Pediatrics, 98(4).

Rausch, K. & Knutson, J.F. (1991) The Self-report of Personal Punitive Childhood Experiences and those of Siblings. Child Abuse & Neglect, 15: 29-36.

Reid, J., O’Leary, S.G. & Wolff, L.S. (1994) Effects of Maternal Distraction and Reprimands on Toddlers’ Transgressions and Negative Affect. Journal of Abnormal Child Psychology, 22(2).

Solomon, R. & Serres, F. (1999) Effects of parental verbal aggression on children’s self-esteem and school marks. Child Abuse & Neglect, 23(4): 339-351.



(1) Umiddelbart lyder 1-2 % ikke af meget for en skoleårgang. Men i New York City svarer det til, at ca. 10.000 vil opleve PSTD symptomer pga. deres lærers behandling af dem (Hyman 1995).

(2) Statistikken om selvoplevede sanktionsformer for skoleelever skal i nogle kontekster tages med noget forbehold. Rausch & Knutson (1981) og Berger, Mehm m.fl. (1986) har vist, at universitetsstuderende i Iowa har en tendens til ikke at opfatte sig selv som udsatte for psykisk eller fysisk mishandling af deres forældre. Derimod vil de i langt højere grad karakterisere, at deres søskende har været udsat for mishandling end dem selv (Rausch & Knutson 1991).